Lessen levenskunst: Wonderwijs Kind

Ik ben verhalenverteller en geef ook lessen levenskunst op de basisschool, onder de noemer: WONDERWIJS KIND. Want kinderen zijn al wonderwijs. Ze hebben alles al in zich. Ze zijn al helemaal goed. Maar hoe blijf je in je kracht staan, in een wereld waarin er zoveel op je af komt?

Om in je eigen kracht te blijven staan, heb je grond nodig om diep te kunnen wortelen en voedingsstoffen om te kunnen groeien en bloeien. Over deze onmisbare voedingsstoffen gaan mijn lessen.

Wonderwijs kind is levensles op een speelse, lichte en simpele manier, vanuit een wonderwaar verhaal

Mijn wens: Het is mijn wens om kinderen te laten groeien en bloeien precies zoals ze zijn, want ze zijn al helemaal goed. Kinderen staan nog dichtbij de bron, waarmee je verbinding kan maken door in het HIER en NU je hart te laten spreken. Een onuitputtelijke bron van kracht, levenslust, liefde en innerlijke wijsheid. Dit is wie je ten diepste bent. Alles wat jou hierin tegenhoudt zijn slechts gedachten, eeuwenoude overgeërfde overtuigingen, die slechts illusies zijn. Wanneer je dit kan zien, val je niet langer samen met je gedachtewereld en weet je ook de oordelen van anderen beter buiten jezelf te houden. Wanneer je uit je gedachtewereld stapt, gaat er letterlijk een wereld voor je open, waarin alles mogelijk is. Alles in je lichaam begint te tintelen, te bruisen, te stromen, zich te verheugen, te genieten. Waarom zijn we toch zo bang om anders te zijn? En waarom zijn we zo bang voor de eigenheid van een ander? Juist in ons anders-zijn, zitten onze unieke talenten. Alleen wanneer we onszelf ten volle leven, kunnen we bijdragen aan een mooiere wereld. 

Wanneer we vanuit het HIER en NU, van een afstandje, naar onze psyche kunnen kijken, kunnen we onze psyche leren doorgronden en gaan we snappen waarom we denken wat we denken en doen wat we doen, waarom onze gedachten vaak illusies zijn en waarom we de wereld hebben gecreëerd zoals hij er nu uitziet. En zijn we in staat om hierin onze eigen keuzes te maken (we vallen niet langer met onze gedachtewereld samen). Wanneer kinderen niet ten volle zichzelf kunnen leven, ligt psychische kwetsbaarheid op de loer.

De grond/de basis van de ijsberg: Mijn levenslessen richten zich niet alleen op gedachten en gedrag/vaardigheden. Gedachten en gedrag zijn namelijk slechts het topje van de ijsberg. Gedachten komen niet zomaar uit de lucht vallen. Ze komen ergens vandaan. Ze hebben ergens diep hun wortels. Wonderwijs Kind gaat over het waarom van de dingen. Waarom denken we wat we denken en doen we wat we doen? Hierdoor zullen de kinderen zichzelf, de ander en de wereld beter kunnen snappen. En de mogelijkheden kennen om met de moeilijke dingen in het leven om te gaan. Wonderwijs Kind is niet het opzetten van een positievere bril (een roze bril i.p.v. een zwarte bril), maar het afzetten van je bril. En zien wat er werkelijk voor moois is.

De thema's: De thema’s van Wonderwijs Kind zijn onderverdeeld naar de seizoenen. Want het leven is een cyclus: groeien (lente), bloeien (zomer), loslaten (herfst) en weer opladen (winter). Voorbeelden van thema’s zijn: wie je ten diepste bent; de illusies van je gedachtewereld; de werkelijkheid van het HIER en NU; omgaan met emoties; je eigen grenzen stellen; volkomen anders zijn en volkomen gelijk; vallen = leren; de kracht van je kwetsbaarheid, ontwikkelen in relatie.

De lesmethode: Wonderwijs Kind is levensles voor groep 5, 6, 7 en 8. De methode is het verhaal. Want levenswijsheid doe je niet op vanuit droge lesstof. Levenswijsheid doe je op vanuit eigen ervaringen. De kinderen zijn dan ook de hoofdpersoon in het verhaal. Een verhaal waarin ze een mysterie gaan oplossen, vol zelfreflectie, uitdagende situaties, confronterende personages, verwondering en magie. Een verhaal waarin ze worden aangesproken op hun eigenheid, hun talenten, hun eigen onderzoekend en oplossend vermogen, hun zelfvertrouwen, hun doorzettingsvermogen en hun kracht. De lessen bestaan uit een hoofdverhaal en deelverhalen.

Het hoofdverhaal: Het hoofdverhaal heet: ‘Het mysterie van de verdwenen puzzelstukken’. Lang geleden zijn de puzzelstukken van de magische levenspuzzel zoekgeraakt. De kinderen gaan als echte speurneuzen op zoek naar de verdwenen puzzelstukken om te ontdekken wat erop staat (een levenswijsheid) en om de levenspuzzel weer compleet te maken. Elke les (deel-verhaal) vinden ze 1 puzzelstuk. Ook is er elke les een aanwijzing te vinden over wie deze puzzelstukken lang geleden heeft doen verdwijnen.

Echte detectives: Het zijn de kinderen die dit mysterie het beste kunnen oplossen, want kinderen zijn Wonderwijs en ze bezitten een grote levenskunst. De kunst van verwondering. Alleen met een open blik kun je dingen zien. De kinderen zijn de perfecte speurneuzen, detectives, schatzoekers. De levenslessen zullen gaan leven: ‘Het mysterie van de verdwenen puzzelstukken’ is levensles waar de kinderen naar uit zullen kijken. De levenslessen zullen gaan leven. Ze zullen niet kunnen wachten om verder op avontuur te gaan. Ook zullen de kinderen het verhaal zich nog lang kunnen herinneren en daarmee de levenswijsheden en de tools die hen helpen om beter te weten hoe ze met moeilijke situaties in het leven om kunnen gaan.   

Ik stem het aantal lessen en de inhoud ervan af op de wensen van de school.

Voor meer informatie: info@deverhalenkweker.nl; 0630518545